Jakie wymogi muszą spełniać składowiska odpadów, aby działały legalnie?
![Jakie wymogi muszą spełniać składowiska odpadów, aby działały legalnie? Jakie wymogi muszą spełniać składowiska odpadów, aby działały legalnie?](https://d2yvmenv39glx3.cloudfront.net/images/f-254114-jakie-wymogi-musza-spelniac-skladowiska-odpadow-aby-dzialaly-legalnie.jpg)
Odpowiednia segregacja i utylizacja odpadów to kluczowy element w walce o dobro środowiska, w którym żyjemy. Poza odpowiednią segregacją odpadów produkowanych przez gospodarstwa domowe czy przedsiębiorstwa, ważne jest także zbieranie i odpowiednie gospodarowanie odpadami przez specjalistyczne firmy recyklingowe. Jakie wymogi muszą spełniać składowiska odpadów, by ich działanie można było uznać za w pełni legalne? Na to oraz na inne pytania odpowiemy w artykule.
Składowanie odpadów a normy prawne
Zasady działalności składowisk odpadów, takich jak np. firma Recykler Szczecin, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie składowisk odpadów z dnia 19 marca 2021 roku. Wśród kwestii najistotniejszych wymienić warto lokalizację składowiska, która zgodnie z przepisami powinna spełniać wymagania zapewniające bezpieczeństwo dla życia i zdrowia ludzi oraz dla środowiska. Istotne znaczenie ma tutaj w szczególności skuteczne zapobieganie zanieczyszczeniu wód powierzchniowych i podziemnych, a także ziemi oraz powietrza. Nie bez znaczenia jest także odbiór odpadów, który powinien odbywać się z wykorzystaniem floty, spełniającej odpowiednie wymagania (pojemności, oznaczenia).
Składowisko odpadów – wymagane dokumenty
By można było uznać działanie składowiska odpadów za w pełni legalne, powinno ono posiadać odpowiednie zezwolenia i licencje:
zezwolenie na zbieranie odpadów – wydawane przez starostę lub prezydenta miasta w przypadku miasta na prawach powiatu;
zezwolenie na przetwarzanie odpadów – wydawane przez starostę. W przypadku odpadów niebezpiecznych zezwolenie wydaje Marszałek Województwa;
tytuł prawny do terenu, na którym odbywa się magazynowanie i utylizacja odpadów,
wpis do rejestru BDO – od 24.01.2018 roku rejestr przedsiębiorców zajmujących się przetwarzaniem odpadów działa pod nazwą BDO. Powołanie rejestru BDO ma służyć organom inspekcji ochrony środowiska. Wpis do bazy BDO (zastępujący dotychczas obowiązujące pozwolenie na transport odpadów) zatwierdza Marszałek Województwa właściwy dla miejsca, w którym znajduje się siedziba firmy. Po uzyskaniu wpisu do rejestru BDO przedsiębiorca może legalnie świadczyć usługę składowania odpadów – pod warunkiem stosowania się do pozostałych przepisów (np. w zakresie oznakowania pojazdów).
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Sylwia Środoń-Fugas Kancelaria Notarialna
Notariusze
woj. podkarpackie35-315 Rzeszów, mjr. Kopisto 4
-
Marta Bielecka - Ekspert finansowy
Doradztwo finansowe
woj. podlaskie15-227 Białystok, Podleśna 3 lok. 1
-
DCF Dotacje Consulting Finanse Sp. z o.o.
Konsulting
woj. wielkopolskie60-702 Poznań, Głogowska 31 lok. 33
-
Ekspert kredytowy, kredyty hipoteczne Przemysław Małyga
Doradztwo finansowe
woj. wielkopolskie61-831 Poznań, pl. Wiosny Ludów 2