Artykuł sponsorowany

Jak wyglądają progi podatkowe w Polsce?

Jak wyglądają progi podatkowe w Polsce?

Przedsiębiorcy rozliczający podatek na zasadach ogólnych jego wysokość wyznaczają na podstawie progów podatkowych, które wraz z wchodzącymi od 1 stycznia przepisami związanymi z Nowym Ładem po raz pierwszy od dawna uległy zmianom. W artykule prezentujemy więc aktualne rodzaje progów podatkowych i ich limity kwotowe, a także podpowiadamy, jak obecnie będą wyliczane podatki po przekroczeniu pierwszego progu podatkowego w ciągu roku. 

Czym są progi podatkowe?

Progi podatkowe to nic innego jak limity rocznych dochodów, do których przypisane są stawki podatku dochodowego od osób fizycznych. Są one obowiązujące dla przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Wyliczanie wysokości podatku dochodowego na podstawie danych z księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych w przypadku skali podatkowej opiera się na płaceniu coraz wyższych podatków, wraz ze wzrostem dochodów. 

Rodzaje progów podatkowych w Polsce i ich limity kwotowe

W polskim systemie podatkowym wyróżnia się dwa progi podatkowe, których limity kwotowe zostały podwyższone od 1 stycznia 2022 roku. W związku z tym:

  • I próg podatkowy przeznaczony jest dla podatników uzyskujących roczne dochody w wysokości do 120 000 zł (wcześniej do 85 528 zł), w których stawka podatku dochodowego wynosi 17%,

  • II próg podatkowy przeznaczony jest dla podatników uzyskujących roczne dochody w wysokości powyżej 120 000 zł (wcześniej powyżej 85 528 zł), w którym stawka podatku dochodowego wynosi 32%.  

Dodatkowo warto także wspomnieć, że wraz z wprowadzeniem Nowego Ładu wzrosła również kwota wolna od podatku z 8 000 zł do aż 30 000 zł

Przekroczenie pierwszego progu podatkowego w ciągu 

Zmiany wysokości limitów kwotowych progów podatkowych w naszym kraju sprawiły, że wielu przedsiębiorców jest w stanie wyliczać należny podatek dochodowy wyłącznie za pomocą stawki 17%. W przypadku kiedy jednak limit dochodów równy 120 000 zł zostanie przekroczony, należy pamiętać, że wyliczanie podatku w takiej sytuacji również uległo zmianie, dlatego tak ważne jest korzystanie z dobrego biura księgowego, trzymającego rękę na pulsie w przypadku przepisów podatkowych jak na przykład Biura rachunkowego Status z Warszawy. Obecnie przekroczenie II progu podatkowego zobowiązuje przedsiębiorców do wyliczania należnego podatku dochodowego na podstawie stawki 32% od nadwyżki ponad 120 000 zł + 15 300 zł. Nie jest więc ono tak proste, jak przed 1 stycznia 2022 roku, kiedy to podatek dochodowy w wysokości 32% wyliczany był wyłącznie od nadwyżki.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.