Artykuł sponsorowany

Czym są koszty uzyskania przychodu?

Czym są koszty uzyskania przychodu?

Każdy, kto prowadzi swoją działalność gospodarczą, szczególną uwagę przykłada do prawidłowości rozliczeń z urzędem skarbowym. Jednym z istotnych aspektów, przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, jest kwestia kosztów uzyskania przychodów. Dowiedz się, czym one są, w jakim sposobie rozliczeń występują oraz w jak je prawidłowo określić w działalności gospodarczej.

Koszty uzyskania przychodu – kiedy obowiązują i czym są?

Koszty uzyskania przychodu to kwestia podatników, którzy wybrali następujące sposoby rozliczania się:

  • na zasadach ogólnych

W tym przypadku obowiązują dwa progi, według których jest naliczany podatek dochodowy: 17% dla osób o dochodzie do 120.000 zł rocznie, a zarabiający więcej będą zobowiązani do odprowadzania 32%. Warto jednak wiedzieć, że prowadząc księgę przychodów i rozchodów, swój dochód podatnik oblicza przez pomniejszenie wpływów o koszty uzyskania przychodu.

  • liniowo

Ten sposób rozliczania, zakłada, że podatnik powinien odprowadzić podatek w wysokości 19%, niezależnie od skali osiąganego dochodu.  Zarobki oblicza się przez pomniejszenie przychodów o koszty związane z prowadzeniem działalności.

Koszty uzyskania przychodu to nic innego jak wydatki przeznaczone na zakup towarów lub usług związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jednak część przedsiębiorców ma czasem problem w określeniu, czy dany zakup powinien się zaliczać do kosztów uzyskania przychodu. W takiej sytuacji wielu właścicieli firm decyduje się na prowadzenie księgowości przez specjalistów. Takie usługi ma także Abacus – Biuro Rachunkowe Jadwigi Adamus.

Jakie koszty można odliczyć, a które nie?

Możliwość zaliczenia danych zakupów w koszty uzyskania przychodu, w dużej mierze zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Określa je Ustawa z 21 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl jej przepisów odliczyć od przychodu można m.in. wydatki związane z:

  • utrzymaniem lokalu firmowego, np. czynsz,

  • zakupem materiałów biurowych,

  • opłacaniem abonamentów internetowych czy komórkowych,

  • zakupem sprzętów niezbędnych do prowadzenia firmy, np. komputera,

  • szkoleniami branżowymi.

To przykład tylko kilku produktów, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Jednak należy pamiętać, że jest również grupa zakupów, której nie można odliczyć, jak np. wydatki reprezentacyjne. Dlatego wiele osób posiadających działalność gospodarczą decyduje się na prowadzenie księgi przychodów i rozchodów przez specjalistów. W ten sposób można mieć pewność, że rozliczenia są prowadzone zgodnie z przepisami.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.