Artykuł sponsorowany

Czym jest podatek liniowy?

Czym jest podatek liniowy?

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Polsce mają do wyboru cztery różnorodne formy opodatkowania swoich dochodów. Jedną z nich jest między innymi opodatkowanie na zasadach liniowych, na którym skupiamy się w tym artykule. W związku z tym dowiesz się z niego: co to jest podatek liniowy, kiedy warto skorzystać z tej formy opodatkowania i o czym pamiętać przy jego wyborze.

Charakterystyka podatku liniowego

Podatek liniowy jest jedną z najczęściej wybieranych form opodatkowania dochodów zaraz po formie opodatkowania według skali podatkowej. Cechuje się on przede wszystkim tym, że stawka podatku dochodowego w jego przypadku wynosi niezależnie od ich wysokości zawsze tę samą wartość procentową równą 19%. Opodatkowanie podatkiem liniowym mogą natomiast stosować zarówno przedsiębiorcy prowadzący JDG, jak i będący wspólnikami w spółkach. Umożliwia ono także odliczanie kosztów uzyskania przychodu, ewidencjonowanych w KPiR lub księgach rachunkowych, które zmniejszających podstawę opodatkowania. 

Kiedy warto wybrać podatek liniowy?

Wybór formy opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej najlepiej skonsultować zawsze ze specjalistami z zakresu prawa podatkowego, takimi jak Biuro doradztwa podatkowego Lidii Sarneckiej w Toruniu. Można jednak założyć, że podatek liniowy jest opłacalnym rozwiązaniem przede wszystkim w przypadku przedsiębiorców, którzy:

  • osiągają roczne dochody wynoszące powyżej 120 tysięcy złotych,

  • nie rozliczają się z małżonkiem lub jako rodzic samodzielnie wychowujący dziecko oraz nie korzystają z ulgi na dziecko, gdyż w przypadku tej formy opodatkowania nie przysługują ulgi związane z tymi elementami.

O czym pamiętać decydując się na opodatkowanie dochodu na zasadach liniowych?

Wybierając podatek liniowy, warto pamiętać, że niesie on za sobą nie tylko korzyści. Jedną z największych wad w przypadku tej formy opodatkowania jest to, że nie obowiązuje w niej kwota wolna od podatku, która od 2022 roku wynosi 30 tysięcy złotych, dzięki której przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych nie płacą podatku dochodowego, do momentu, aż ich dochód nie przekroczy tej kwoty. Oznacza to więc, że podatek wynoszący 19% wyliczany jest od każdego osiągniętego dochodu, bez względu na jego wysokość.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form errorBłąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.